چگونه نوآور بمانیم؟ تداوم ایدههای خلاق در شش گام - چگونه نوآور بمانیم؟ تداوم ایدههای خلاق در شش گام - پورتال توانمند سازی
چگونه نوآور بمانیم؟ تداوم ایدههای خلاق در شش گام
با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی سلسله رویدادهای چگونه نوآور بمانیم برگزار می شود
بیان مساله
شرکت های دانش بنیان که عمدتا شرکت های کوچک و نوپایی هستند معمولا با یک ایده نوآورانه اقدام به توسعه یک محصول یا خدمت فناورانه می کنند. این شرکت ها معمولا از لحاظ سیستمی و ساختاری دارای نقصان بوده لذا در پیشرفت و توسعه کار در آینده دچار مشکل می شوند. این امر باعث عدم تکرارپذیری فرآیند خلق ایده در شرکت های دانش بنیان می گردد. در این برنامه، با هدف افزایش نرخ تکرارپذیری خلق ایده مفاهیم اولیه و اهمیت شش عنوان پرکاربرد به هم مرتبط در شش گام جداگانه به شرح ذیل ارائه و به بحث گذاشته خواهد شد.
گام اول:مبانی و مفاهیم مدیریت نوآوری
- سخنران:دکتر نوید خبیری
- مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور نسل کارآفرینان هوشمند
- مدت زمان:1ساعت
آشنایی دقیق با مبانی و ایجاد درک درست از مفاهیم مدیریتی قدم اول و کلیدی در پیاده سازی هم مفهومی در حوزه علم مدیریت است. بی تردید ناآشنایی با مبانی پایه ای هر مفهوم منجر به تفسیرها و برداشتهای نامناسب و ناهمگون و نیز عدم یکپارچگی ذهنی پیرامون آن موضوع در سطوح مختلف سازمان خواهد شد و زمینه ساز شکست زود هنگام بگارگیری دستاوردهای جدید مدیریتی در حوزه مورد نظر خواهد شد. پر واضح است که مدیریت نوآوری و مفاهیم مرتبط با آن نیز در پیاده سازی سیستم مدیریت نوآوری از امر مستثنی نیستند. برای پیاده سازی هرچه بهتر و اثربخشتر یک سیستم مدیریت نوآوری در سطح یک بنگاه نیازمند رسیدن به درکی درست این مفاهیم هستیم. آنچه در این مبحث به آن خواهیم پرداخت، ارایه تعاریف از نوآوری و واژگان مرتبط خواهد بود به همراه معرفی و بررسی انواع طبقه بندی نوآوری از منظرهای مختلف و نیز بررسی نسل های مختلف مدیریت نوآوری.
گام دوم:سیستم مدیریت نوآوری
- سخنران: دکتر نوید خبیری
- مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور نسل کارآفرینان هوشمند
- مدت زمان:1ساعت
منظور از نوآوری تولید یک ایده بزرگ نیست بلکه هدف روش پیاده سازی ایده های جدید و نحوه شکل گیری فرهنگی برای پایدار ساختن آن ایده ها و تکرارپذیری خلق ایده های جدید تر است. برای تضمین تکرار پذیری، سازمان ها می بایست یک سیستم مدریت نوآوری متشکل از فرآیندهای مورد نیاز را ایجاد، پیاده سازی و بهبود دهند. این سیستم به سازمان امکان شناسایی خط مشی، استراتژی، اهداف و فرایندهای موردنیاز نوآوری برای دستیابی به نتایح نوآوری مورد انتظار را می دهد.
در این ماژول به معرفی الزامات سیستم مدیریت نوآوری و نحوه پیاده سازی آن پرداخته می شود.
گام سوم :ممیزی فناوری
- سخنران:دکتر آرنوش شاکری
- عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم تحقیقات تهران
- مدت زمان:1ساعت
ممیزی فناوری (Technology Audit)، در واقع ارزیابی موقعیت و جایگاه سازمان در فناوری، نسبت به رقبایش و نسبت به وضعیت ایدهآل و مطلوب میباشد. یک ممیزی فناوری، تجزیه و تحلیلی است که به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف دارایی های تکنولوژیکی یک سازمان در مقايسه با رقبا و پيشرفتهترين تکنولوژيها انجام می شود.
نکته اي که باید به آن توجه داشت این است که ممیزي تکنولوژي با ارزیابی تکنولوژي (Technology Assessment) متفاوت است: در حالی که ارزیابی تکنولوژي شکلی از پژوهش در حوزه سیاست گذاري است که قادر است ارزیابی جامعی از یک تکنولوژي را براي تصمیم گیرنده فراهم سازد، ممیزی تکنولوژی بر بررسی شرایط داشته های فناورانه سازمان در مقایسه با شرایط بهینه تمرکز دارد.
در این ماژول، ضمن مرور مفاهیم مرتبط با ممیزی فناوری، مدلها، روشها، ابزارها، تکنيک ها و شاخصهاي ارزيابي تکنولوژي در قالب مدلهای ESCAP Atlas، UNIDO CAPTECH، ACT، STMIS، TAM، TNM، کريس فلويد (ارزيابي موقعيت تکنولوژي)، زلني (شاخصهاي ارزيابي)، فورد، پورتر، شاخص گذاري رقابتي، ارزيابي محتواي تکنولوژي و ... بررسی خواهد شد.
گام چهارم :مدیریت تحقیق و توسعه
- سخنران:دکتر مصطفی بغدادی
- عضو و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور نسل کارآفرینان هوشمند
- مدت زمان:1ساعت
بررسی عملکرد بنگاههای ایرانی در حوزه تحقیق و توسعه عمدتاً در بردارنده این نکته است که اکثر آنها درک مناسبی از چگونگی تعریف اقدامات و برنامههای R&D نداشته و از توان پایینی برای ایجاد و حفظ جهتگیری راهبردی برای فعالیتهای تحقیق و توسعهای خود، بهویژه برقراری همراستایی با استراتژیهای کلان کسب و کار برخودار هستند. توان بالای تحقیق و توسعه از آن دسته قابلیتهای کلیدی اهرمی برای بنگاههاست که می بایست با بهرهبرداری حداکثری از آن در جهت رقابتپذیر کردن بنگاه، به نوآوریهای فناورانه و خلق منافع انحصاری ناشی از آنها پرداخت و یا با ایجاد ظرفیت جذب در بنگاه زمینهساز تسهیل اکتساب فناوری و تعاملات و همکاریهای فناورانه شد. بی تردید برای مدیریت هرچه بهتر فرآیند تحقیق و توسعه، نیازمند درک نحوه تعیین اولویتهای R&D، تعیین نقش و عملکرد واحدهای مربوطه در بنگاهها و نحوه سازماندهی آنها، تعریف و مدیریت پروژههای R&D و .... هستیم.
گام پنجم:توسعه محصول جدید
- سخنران:دکتر مهدی فتحالله
- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
- مدت زمان:1ساعت
در مرحله گذار شركت ها و سازمان هاي در حال توسعه از يك شركت سفارش دهنده بسته طراحي محصول به شريك خارجي يا انجام دهنده مهندسي معكوس و مهندسي مجدد يا توليد تحت ليسانس و غیره و تبديل شدن به يك موسسه و برند جهاني با توان طراحي مهندسي از فاز مفهوم (Concept) تا توليد انبوه Full service producer و مواجهه با چالش هاي جهاني شدن، تغيير پارادايم و نگرشي جديد لازم است تا هويت سازمان ها عوض شده و ديدگاه طراحي براساس نياز و خواسته مشتريان بر سازمان ها حاكم شود .
در این ماژول به اصول اولیه و اهمیت مدیریت توسعه محصول جدید اشاره می شود
گام ششم:چالشهای درونی شرکتهای دانش بنیان و استراتژیهای توسعه کسب و کار
- سخنران:دکتر حسام زندحسامی
- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و معاون توسعه اکوسیستم نوآوری و کسب و کارهای نوین
- مدت زمان:1ساعت
شرکتهای دانشبنیان و به ویژه شرکتهای نوپا و شرکتهایی که با قدمت کمتر از 5 سال فعالیت حقیقی در بازار حضور دارند، همواره با چالشهای متعددی مواجه هستند که این چالش ها را به شیوه های مختلفی می توان دسته بندی نمود. در یک قالب میتوان به چالش های درونی و بیرونی اشاره کرد. به عبارت دیگر چالشهایی که به واسطه نوع رویکرد و شیوه مدیریت و بنگاه داری است و چالش هایی که رقبا، نهادهای حاکمیتی و قانونی بر شرکت ها تحمیل می کنند.
در این ماژول به تشریح برخی از چالشهای درونی اشاره می شود و متناسب با هر چالش تلاش میشود راهکارهایی ارائه شود و در نهایت استراتژیهای توسعه کسبوکار و شیوههای مواجهه با کسبوکارهای بزرگ و سنتی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
برای ثبت نام در وبینار به این آدرس مراجعه نمایید: forms.inif.ir/register-innovate