ثبت علامت تجاری خارج از کشور

ثبت علامت تجاری خارج از کشور

علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد. علامت تجاری مهمترین دارایی فکری شرکت‌های دانش‌بنیان است که می‌تواند در طول زمان علاوه بر شناخته شدن در بازار برای شرکت ارزش آفرینی کند. علامت تجاری به صورت نامحدود با پرداخت هزینه برای دوره‌های متوالی ده ساله حفاظت می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیانی که قصد صادرات دارند، می‌توانند بسته به کشور یا کشورهای هدف از طریق معاهده مادرید یا فاز ملی هر کشور، اقدام به ثبت و حفاظت از علامت تجاری شرکت یا محصول خود در آن کشور کنند.

حفاظت اثربخش از دارایی‌های ارزشمند فکری در قالب ثبت علامت تجاری خارج از کشور، علاوه بر هزینه‌های ثبت، پیچیدگی‌های زیادی در خارج از کشور دارد و مستلزم استفاده از کارگزاران و مشاوران باتجربه است. از این رو صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان، امکان بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان از همراهی و مشورت کارگزاران معتمد و باتجربه صندوق در زمینه مالکیت فکری را فراهم کرده است و بخش شایان توجهی از هزینه خدمات ثبت علامت تجاری را به طور بلاعوض می‌پردازد. کارگزاران صندوق در این حوزه، براساس چارچوب قانونی ثبت علامت تجاری خارجی (از قبیل خدمات ثبت اظهارنامه، پیگیری و ...) به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات ارائه می‌کنند. سهم حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی برای ثبت علامت تجاری خارج از کشور، در حین یا انتهای فرایند ثبت به شرکت دانش‌بنیان/کارگزار پرداخت می‌شود.

 

فهرست مطالب

 

سقف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

عنوان زیر خدمت

سقف حمایت در هر درخواست

سقف حمایت سالیانه

درصد حمایت صندوق

ثبت علامت تجاری خارج از کشور

170 میلیون تومان

170 میلیون تومان

85درصد

 

مراحل اخذ حمایت از صندوق نوآوری و شکوفایی

گام

اقدام

توضیحات

1

ثبت درخواست از طریق سامانه غزال

آدرس سامانه غزال: ghazal.inif.ir

شرکت دانش‌بنیان  باید هنگام ثبت درخواست کارگزار انتخابی خود را مشخص نماید.

2

بررسی درخواست شرکت توسط دفتر توانمندسازی

مدیریت توانمندسازی در مدت حداکثر یک هفته کاری، درخواست‌های ثبت‌شده را بررسی و نتیجه اولیه را اعلام می‌کند.

3

اعلام نتیجه بررسی به شرکت متقاضی

نتیجه بررسی مدیریت توانمندسازی شامل دو وضعیت «تأیید اولیه» یا «رد درخواست» به شرکت متقاضی اعلام می‌شود.

4

هماهنگی با کارگزار برای انعقاد قرارداد

شرکت موظف است ظرف دو هفته نسبت به انعقاد قرارداد با کارگزار منتخب اقدام نماید. در غیر اینصورت به منزله انصراف تلقی خواهد شد.

5

پرداخت هزینه خدمت از جانب شرکت دانش‌بنیان به کارگزار

شرکت موظف است پس از انعقاد قرارداد نسبت به پرداخت بخشی از هزینه‌­های ثبت به کارگزار اقدام نماید.

6

پرداخت سهم حمایتی صندوق به شرکت دانش‌بنیان/کارگزار

سقف حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از فرآیند ثبت علامت تجاری در خارج از کشور، هشتاد و پنج درصد هزینه‌های خدمات امور ثبتی تا سقف 170 میلیون تومان است.

حداکثر هشتاد درصد سهم حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی در حین فرآیند (پس از پرداخت شرکت دانش‌­بنیان) پرداخت می شود و الباقی حمایت پس از دریافت گواهی ثبت، خواهد بود.

7

مدارک لازم جهت اخذ حمایت از صندوق

سهم حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی، بعد از ارائه مستندات زیر به شرکت دانش‌بنیان/ کارگزار پرداخت خواهد شد:

  • رسید ثبت اظهارنامه
  • تمامی مستندات مالی پرداخت هزینه‌های ثبت 
  • قرارداد با کارگزار، فاکتور رسمی و مستندات مالی واریز وجه شرکت به حساب کارگزار
  • نامه درخواست حمایت خطاب به مدیریت توانمندسازی (همراه با شماره حساب/ شبا شرکت و شناسه ملی شرکت)

 

شرح خدمات ثبت علامت تجاری خارج از کشور

در ارائه خدمات ثبت علامت تجاری خارج از کشور، هر یک از طرف‌ها (شرکت دانش‌بنیان، کارگزار، صندوق) وظایف و تعهداتی به شرح زیر دارد:

 

وظایف و تعهدات متقاضی خدمت

  • ثبت درخواست حمایت از حفاظت مالکیت فکری در سامانه غزال
  • تماس با شرکت کارگزار ظرف مدت 14 روز پس از تایید نهایی صندوق و تدوین قرارداد، ارائه مستندات و پرداخت هزینه به کارگزار ظرف مدت 30 روز از زمان تایید نهایی صندوق
  • معرفی نماینده شرکت
  • ارائه کامل و صادقانه مستندات به کارگزار
  • ارائه مستندات تکمیلی در صورت درخواست کارگزار در هر مرحله حداکثر ده روز پس از اعلام کارگزار

 

وظایف و تعهدات صندوق نوآوری و شکوفایی

  • بررسی درخواست، اعلام تأیید و ارجاع کار به کارگزار
  • پرداخت 85 درصد هزینه به شرکت دانش‌­بنیان/کارگزار در حین یا پس از اتمام خدمت

 

وظایف و تعهدات کارگزار مالکیت فکری:

  • تدوین قرارداد عدم افشا و قرارداد خدمت فی مابین کارگزار و شرکت متقاضی
  • دریافت مستندات از متقاضی شامل :
  • مستندات  (علامت موضوع ثبت با فرمت JPG)
  • شخص حقوقی: روزنامه رسمی، آخرین آگهی تغییرات، کارت ملی و شناسنامه صاحبان امضا و مدیران عامل، در صورت لزوم مدارک دال بر فعالیت (جواز تاسیس، پروانه کسب، کارت بازرگانی)
  • شخص حقیقی کارت ملی و شناسنامه مالک، در صورت لزوم مدارک دال بر فعالیت (جواز تاسیس، پروانه کسب، کارت بازرگانی)
  • اظهارنامه مخترعین و مالکین
  • اظهارنامه خودافشایی و اظهارنامه حق تقدم (هر گونه ثبت و افشا قبلی مربوط به موضوع ثبت)
  • ثبت و پیگیری اظهار نامه
  • پیگیری تا اعلام نتیجه نهایی از سازمان ثبت
  • ارائه نامه اتمام کار به صندوق 
  • تبصره 1: در صورت نیاز به کارت بازرگانی هزینه‌ها بر عهده متقاضی است.
  • تبصره 2: در صورت نیاز به تنظیم وکالتنامه رسمی هزینه های تنظیم وکالتنامه بر عهده متقاضی است.
  • ارسال تمامی مستندات به صندوق پس از اتمام فرایند (طبق جدول بالا)

 

ثبت نام در سامانه غزال

 

 

شبکه کارگزاران

 

 

راه‌های ارتباطی

 

نام کارشناس:سرکار خانم بذرافشان

تلفن کارشناس:02142170692

پست الکترونیک:ip@inif.ir

کانال اطلاع‌رسانی خدمات توانمندسازی:tavanmandsazi@