رویداد تبادل فناوری رنگ و رزین - پورتال توانمند سازی
رویداد تبادل فناوری رنگ و رزین
مقدمه :
رویداد تبادل فناوری رنگ و رزین به همت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، توسط شرکت راهبر سیستم دانش(رسد) در تاریخ 25/5/ 1400 وارد فاز اجرایی شد. بر اساس برنامه طراحی شده، فرایند اجرایی رویداد در 7 مرحله اصلی به شرح روبرو آغاز گردید.
سپس در هر مرحله از بخشهای اصلی تعریف شده و در راستای دستیابی به اهداف مشخص شده، اقداماتی بر اساس زمانبندی مشخص تعیین و پیادهسازی شد.
در ادامه به بیان اقدامات انجام شده در هر یک از مراحل اجرایی رویداد خواهیم پرداخت.
نهادهای همکار
احصای نیازهای فناورانه
-
پس از جمعآوری نیازهای فناورانه، برای ارائه نیازها به شرکت¬های دانش¬بنیان و فناور، استانداردسازی آنها در قالب مربوطه صورت گرفت. از اینرو طی جلسات مکرر با سازمانها و شرکتهای طرف تقاضا، نیازهای آنها طبق اطلاعات فنی جمعآوری شده در قالب RFP به صورت استاندارد تدوین شد.
شناسایی شرکتهای فناور
-
در این بخش اطلاعات 700 شرکت دانشبنیان، فناور و استارتآپهای همسو با موضوع رنگ و رزین موجود در بانک اطلاعاتی صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شناسایی و گردآوری شد.
فراخوان و اطلاع رسانی
اطلاعرسانی صحیح و هدفمند در کانالهای اطلاع رسانی عمومی و تخصصی باعث اطلاع فناوران از رویداد و در نتیجه دریافت پاسخهایی با کیفیت و تنوع بالاتر به نیازهای متقاضیان می¬شود. لذا کارگزار رویداد با تمرکز ویژه بر این بخش، اقداماتی را در 4 مرحله طرح¬ریزی و اجرایی نمود.
4-1- تهیه فهرست بسترهای تبلیغاتی عمومی و تخصصی
آماده سازی فهرستی جامع از مسیرهای اطلاع رسانی در این مرحله در دستور کار قرار گرفت. کانال های عمومی اطلاع رسانی، شرکت های دانشبنیان، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، پژوهشکده ها، دانشکده ها، انجمن های صنفی، انجمن های دانشجویی مرتبط با حوزه رویداد از جمله این مسیرهای اطلاع رسانی بود که در این مرحله اطلاعات و مشخصات تماس آن¬ها جمع¬آوری شد.
4-2- تهیه اقلام تبلیغاتی و اطلاعرسانی
به منظور اطلاع رسانی موثر بهویژه در بسترهای اطلاع رسانی آنلاین، پوستر رویداد طراحی شد.
طراحی RFPها :
برای مشخص شدن دقیقتر نیازها برای آشنایی فناوران جهت پاسخگویی، در آمادهسازی RFPها به تشریح کامل نیازهای متقاضیان پرداخته شد.
آمادهسازی زیرساختهای تبلیغات، اطلاعرسانی و ارتباطات
مهمترین بخش زیرساختی فراخوان، آمادهسازی فرم ثبتنام هوشمند در سایت کارگزار بود. فرمی که میبایست دارای ویژگیهای متعددی چون قابلیت انتخابپذیری، ویرایش، خروجی ساختارمند، ارتباط با فناور، تنوع ساختار و ... باشد. این فرم با استفاده از متخصصین فناوری اطلاعات شرکت رسد طی یک هفته طراحی و در سایت بارگذاری شد. فناوران علاقهمند با مراجعه به سایت و کلیک بر روی پوستر رویداد به صفحه ثبتنام متقاضیان رفع نیاز فناورانه راهنمایی میشدند و پس از ثبت اطلاعات درخواستی ثبتنام قطعی آنها انجام میشد. تصاویری از صفحه رویداد در ادامه قابل مشاهده است
برگزاری وبینارهای معرفی و تشریح نیازمندیها
با هدف معرفی و تشریح نیازهای فناورانه شرکتهای شیمی پوشش رنگ، آرین ساده، فراسان فراتک نوین پارسه، شیمیایی تاک رزین کاوه، مهندسی بهینه سازان سجاد، ژاو افزونهآور، کاوش بسپار رزین آریا، شیمیایی الوان ثابت و گروه مهندسی و بازرگانی صنایع پایدار نفت و آب پارسیان، نمایندگان این سازمانها به این نکته اشاره داشتند که باتوجه به مشخص و آشنا بودن نیازها در حوزه رنگ و رزین، درج اطلاعات کافی در RFPها و برگههای مشخصات فنی کفایت کرده و این نیازها را برای مخاطبان تشریح مینماید و نیاز به برگزاری وبینارهای جداگانه احساس نمیگردید.
برگزاری جلسات مذاکره تجاری (B2B)
غربالگری (مرحله اول)
در طی مدت فرآیند تبادل فناوری، 25 شرکت برای مذاکره با متقاضیان در سایت ثبتنام کردند. با کمک کارشناسان فنی شرکتهای متقاضی پس از یک دور بررسی اولیه، از این بین 10 شرکت فناور به مرحله دوم ارزیابی راه یافتند.
ارزیابی (مرحله دوم)
شرکتهایی که توانستند در مرحله اول با توضیحات فنی کافی و مناسب نظر کارشناسان را جلب نمایند به مرحله بعد، یعنی ارسال و ارزیابی نمونه اولیه راه یافتند. در این مرحله با توجه به بلند مدت بودن آزمایشات ارزیابی و رفت و بازگشت چندباره نمونه اولیه جهت افزایش سطح مطلوبیت، فرآیند طولانیتر از حد معمول شده و پس از اتمام فقط شرکت بسپارلیا موفق به تعامل و فروش چندین محصول به شرکت آرین ساده گردید.
برگزاری رویداد
با توجه به عدم موفقیت نمونههای ارسالی از طرف فناوران در آزمون متقاضیان و پس از گذشت نزدیک به یکسال از این فرآیند امکان برگزاری رویداد نهایی وجود نداشت.
آمار و دستاوردها
-
انتشار فراخوان 43 نیاز فناورانه حوزه رنگ و رزین
-
درخواست 25 شرکت دانشبنیان و فناور برای انجام مذاکرات تجاری با طرفهای تقاضا پس از برگزاری وبینارهای تشریح نیازهای فناورانه
-
17 شرکت دانشبنیان
-
8 شرکت فناور
-
برگزاری مجموعا 54 جلسه مجازیB2B بین طرفهای تقاضا و عرضه فناوری
-
انتخاب 10 شرکت توسط سازمانهای متقاضی برای فرآیند آزمون نمونه محصول
-
7 شرکت دانشبنیان
-
3 شرکت فناور
-
خرید دائم محصولات یک شرکت پس از موفقیت در فرآیند آزمون نمونه محصول توسط سازمانهای متقاضی و ایجاد محصول جدید در یک شرکت فناور در روند رویداد
نیازهای ارائه شده در رویداد تبادل فناوری رنگ و رزین
عنوان | لینک دانلود |
---|---|
شرکت آرین ساده | |
شرکت شیمی پوشش رنگ | |
شرکت فراسان - فراتک نوین پارسه | |
شرکت ژاو افزونهآور | |
شرکت شیمیایی الوان ثابت | |
شرکت شیمیایی تاک رزین کاوه | |
شرکت کاوش بسپار رزین آریا | |
شرکت مهندسی بهینه سازان سجاد | |
گروه مهندسی و بازرگانی صنایع پایدار نفت و آب پارسیان |