ناشر منبع

null در مدیریت، هیچ مولفه‌ای به اندازه تعامل با نیروی انسانی تعیین‌کننده نیست
08:00
در چهل و یکمین نشست «خبرگی» مطرح شد؛

در مدیریت، هیچ مولفه‌ای به اندازه تعامل با نیروی انسانی تعیین‌کننده نیست

چهل و یکمین نشست «خبرگی» عصر روز چهارشنبه 29 آذر 1402 با حضور مدیرعامل شرکت کشت و صنعت روژین تاک برگزار شد.  

 به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، سلسله نشست‌های خبرگی به همت صندوق نوآوری و با همکاری سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی، چهارشنبه آخر هر ماه با محوریت تبادل اندیشه و تجارب موفق در کسب و کار برگزار می‌شود.

چهل و یکمین نشست خبرگی میزبان مهندس سید مظفر عبدالله، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت روژین تاک بود.

مهندس عبدالله در ابتدا با اشاره به دوران کودکی خود و زندگی در یک خانواده ضعیف از نظر اقتصادی گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده، من مجبور بودم کار کنم. کار کردن و راستی و درستی در کار را از پدرم یاد گرفتم. من انگیزه اولیه را داشتم و برنامه هم داشتم و این زیرساخت اولیه را در زندگی من شکل داد.

وی با اشاره به سبقه خانوادگی‌اش در زمینه تولید صنایع غذایی و کشاورزی، اظهار داشت: مدت هشت سال بازرس صنایع کنسرو ایران بودم و به این واسطه با صنایع بزرگ غذایی کشور آشنا شدم و از همان ابتدا به فکر احداث یک کارخانه بزرگ بودم و سال 70 مدیریت شرکت کدبانو زیرمجموعه شرکت دلپذیر را برعهده داشتم و در نهایت در سال 79 شرکت روژین تاک را تاسیس کردم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت روژین تاک با تاکید بر اینکه مدیر خوب کسی است که به برندسازی فکر می‌کند، نه فقط به خرید و فروش و سودآوری، تبلیغات را یکی از راه‌های برندسازی یک شرکت نام برد و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راه‌های برندسازی، یادگیری مستمر و مداوم است، زیرا مدیری که فکر کند همه چیز را می‌داند و نیاز به یادگیری ندارد، محکوم به شکست است.

امروز، کیفیت محور است، آن هم کیفیت پایدار

عبدالله با بیان اینکه در دنیای امروز، کیفیت محور است آن هم کیفیت پایدار، گفت: تولید ما و کیفیت تولید ما باید به گونه‌ای باشد که همیشه در بازار حضور داشته باشیم.

وی در ادامه با ارائه مثالی، به تعریف محصول صادراتی پرداخت و گفت: گوجه فرنگی و هندوانه محصول صادراتی نیست، محصول صادراتی یعنی صادر کردن رب، چرا که صادر کردن گوجه یعنی خام فروشی. امروز متاسفانه در کشور ما 80 درصد خام فروشی داریم در حالی که کشورهای موفق و پیشرفته 28 درصد خام فروشی دارند.

این فعال صنعتی در ادامه با تاکید بر نقش مهم نیروی انسانی در هر مجموعه، یادآور شد: در گذشته متریال و ماشین‌آلات، اولویت کارخانجات بود اما امروز اولویت، نیروی انسانی است. من معتقدم مدیر موفق کسی است که با نیروی انسانی به گونه‌ای برخورد کند که عاشق کارش شود و خودش را صاحب و مالک آن مجموعه بداند و ما این کار را در مجموعه روژین انجام دادیم.

در مدیریت هیچ چیزی به اندازه تعامل و دوستی با نیروی انسانی تعیین کننده نیست

عبدلله با تاکید بر اینکه در مدیریت هیچ چیزی به اندازه تعامل و همراهی و دوستی با نیروی انسانی تعیین کننده نیست، خاطرنشان کرد: مدیر موفق و خوب کسی است که بستر را به گونه‌ای فراهم کند که نیروی انسانی و متخصص رشد کند و جرأت و شهامت اظهارنظر داشته باشد و بتواند قابلیت و توانایی‌های خودش را بروز دهد.

وی با تاکید بر نقش مهم تامین معیشت پرسنل یک مجموعه در رشد پایدار و موفقیت آن مجموعه، به بیان تجربیات خود در این زمینه پرداخت و گفت: یک اصل مهم در مجموعه روژین وجود دارد و آن اینکه در سه مورد، پرسنل و کارمندان ما می‌توانند مستقیم با من در ارتباط باشند و درخواست کمک کنند و آن سه مورد، ازدواج، مسکن و بیماری است. وقتی این کارها را انجام دهید و حواستان به وضعیت اقتصادی پرسنل باشد آنها عاشق شما می‌شوند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت روژین تاک همچنین به سیاست‌های این شرکت در زمینه حفاظت از محیط زیست پرداخت و گفت: تمام هدف ما در مجموعه، فقط سودآوری نبوده و نخواهد بود، اثربخشی برای ما ملاک است و در این زمینه به تصفیه پساب، بررسی آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از آسیب به این آب‌ها و استفاده نکردن از سم در کشت محصول تاکید ویژه داریم.

عبدالله با اشاره به فراز و فرودهای مجموعه روژین از ابتدای شکل‌گیری در سال 79 تاکنون، گفت: در حال حاضر هلدینگ روژین 5 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که حتی یک سانتی‌متر از آن هم برای خودش نیست و همه متعلق به کشاورزانی است که در طول این 23 سال به مجموعه ما اعتماد کرده‌اند و الان برای اینکه با ما قرارداد ببندند صف می‌کشند.

وی، با تاکید بر نقش مهم نگرش درست و مثبت نسبت به بازار جهانی، بازار داخلی، ماشین‌آلات و نیروی انسانی، اظهار داشت: تمام انسان‌هایی که در دنیا و کشورمان در هر زمینه‌ای شاخص شدند کسانی بودند که توانسته‌اند از فرصت‌ها خوب استفاده کنند و از شکست‌ها مایوس نشده‌اند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت روژین تاک در ادامه ارائه بذر با کیفیت و یکسان به همه کشاورزان، آموزش مستمر پرسنل، ارتباط دائم با مشتری، تعریف استانداردهای کیفی، به‌روز بودن و حرکت با جامعه جهانی، نوآوری در محصولات و کیفیت مستمر و پایدار را از دلایل موفقیت مجموعه روژین برشمرد.

عبدالله همچنین به صادرات محصولات شرکت متبوعش به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی و آمریکایی اشاره کرد و گفت: صادرات مجموعه ما به دو صورت قوطی و پک‌های 240 کیلویی رب به صورت فله انجام می‌شود و خوشبختانه توانسته‌ایم به گونه‌ای اعتمادسازی کنیم که حتی اگر محصول ما به ظاهر گرانتر هم باشد مشتری ترجیح می‌دهد از ما خرید کند و این اتفاق به عینه در سلیمانیه عراق که محصول ما به برند ژینو ارایه می‌شود، افتاده است.

وی همچنین به آسیب مهاجرت نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص از کشور به عنوان یک چالش در آینده کشور اشاره کرد و نسبت به نگاه مسئولان به شرکت‌های خصوصی انتقاد کرد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت روژین تاک به موضوع جذب نخبگان و دانش‌آموختگان کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: نگاه من به دانش‌آموختگان این است که پس از مدتی کار عملی در کنار کشاورزان سنتی، خود تبدیل به کارآفرین شوند و بتوانند مدیریت یک مجموعه 150 نفره را بر عهده گیرند و بنده این مهم را در مجموعه روژین عملیاتی کرده‌ام.

ضرورت برنامه‌ریزی برای حضور سرمایه‌گذار خارجی در کشور 

عبدالله در پایان با اشاره به مسائل اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم، گفت: تا زمانی که سرمایه‌گذار خارجی وارد کشور نشود ما نمی‌توانیم خیلی حرفی برای گفتن داشته باشیم. ایران کشوری دارای سه اقلیم است و این باید زمینه رشد کشاورزی و صنایع وابسته به آن را فراهم کند و قطعا این موضوع باید مدنظر مسئولان ذیربط قرار گیرد.